Räkna ut ditt BMI med vår BMI räknare

Välkommen till vår BMI räknare. Här kan du räkna ut ditt BMI och se om du behöver gå ner i vikt eller inte. När du räknare ut ditt BMI är du mycket viktigt att du kommer ihåg att BMI har sina svagheter och ger inte alltid en rättvisande bild om din vikt eller hälsosam eller inte.

Vi håller för närvarande på att utveckla en ny webbsida med en ny bättre BMI räknare. Tills denna är klar så kan du använda räknaren till vänster för att räkna ut ditt BMI.

 

Nyttig mat hjälper dig att sänka ditt BMI. Se vad det är nu med vår BMI räknare

BMI Räknare

ft
in
lbs
lbs
yrs
days
%
%
%
in

Basal Metabolic Rate

Total Daily Energy Expenditure

--

BMR

--

TDEE

--

LBM

--

FBM

--

BMI

--

Waist to Height

--

MFM

--

MRDC

--

Workout Calories

--

Rest Calories

--

Weeks To Goal

--

Final Weight

--

Obesity

Before using the data obtained using this calculator , please consult with doctor

Hur du använder vår BMI räknare för att räkna ut ditt BMI

Att använda vår BMI räknare är mycket enkelt. Vid sidan av BMI räknar den också ut en rad andra värden med relevans för din hälsa.  Du kan ignorera denna information om du bara vill veta hur högt ditt BMI är.   Jag rekommenderar att du läser hela artikel här nedan så att di förstår vad ditt BMI värde säger dig och så att du förstår de svagheter som som detta mått lider av.  Det är också viktigt att du förstår att BMI är ett mått som har skapats för personer av Europeiskt ursprung, med en Europeisk kroppstyp.  Om du har annat ursprung så måste du kanske ta detta i beaktande när du räknar ut och tolkar ditt BMI.  Du kan läsa mer om detta längre ner på sidan.

Instruktioner

 

Läsare av Asiatiskt ursprung

Människor från olika delar av världen har olika kroppshyddor och reagerar olika på fetma.  Olika folkgrupper skall därför använda sig av olika värden för vad som skall anses som en hälsosam vikt.  Medicinska studier har visat av folk av asiatiskt ursprung har ökad risk för vissa hälsoproblem som är relaterade till fetma även om de har ett BMI under 25 (vilket anses hälsosamt för folk av Europeiskt ursprung.) Om du har Asiatiskt ursprung bör du därför försöka hålla ditt BMI under 23.

Detta är mycket möjligt att liknande förhållanden råder för andra folkgrupper men det saknas för närvarande pålitliga medicinska studier för andra folkgrupper.  Med detta i åtanke kan det vara en bra ide för alla av utomeuropeiskt ursprung att försöka hålla sitt BMI under 23 för att vara på den säkra sidan.

Problem med BMI

BMI är inte ett bra mått på huruvida du är överviktig eller inte. Det kan ge dig en fingervisning men BMI kan många fall vara felvisande. Ett stort problem med BMI är att det inte tar i beaktande hur vältränad en person är. En person med mycket muskler kan ha ett högt BMI trots att de har en mycket låg fettprocent. BMI är därför ett dåligt mått för vältränade personer. Detsamma gäller för personer med ovanligt smal eller bred kroppshydda.

Det är dock inte bara vältränade personer som får felaktig information från BMI. BMI är även felvisande för kort och långa personer. Detta beror på hur BMI räknas ut. Korta personer får ett BMI som är lägre än vad de borde få om man ser till deras fettprocent. Detta innebär att korta personer verkar smalare än de egentligen är när man tittar till BMI. Problemet är det motsatta för långa personer. De verkar enligt BMI tjockare än vad de egentligen är.

Detta kan generellt sägas att BMI är ett mycket bättre mått att använda för statistisk analys av fetmas utbredning i samhället än det är för att bedöma om en enskild individ är överviktig eller inte.  Med detta sagt så kan BMI vara ett bra mått att använda sig av för att få en aning om huruvida man är farligt överviktig eller inte så länge man beaktar måttets svagheter och inte stirrar blint på siffran.

Hur sänker man sitt BMI?

Det finns bara ett sätt att sänka sitt BMI.  Genom att gå ner i vikt.  Om du vill gå ner i vikt måste du endera minska mängden kalorier som du äter (banta) eller öka antalet kalorier som du bränner (röra dig mer/träna). Det absolut bästa alternativet är att göra båda delarna.  Genom att både röra dig mer och äta mindre så får du ett snabbare resultat med mindre ansträngning. Detta beror på att du i detta fall inte behöver hålla en jättestrikt diet eller träna hårt för att se bra resultat.  Det finns en rad olika fettförbränningstabletter som fungerar på marknaden.  Dessa kan hjälpa dig att gå ner i vikt snabbare genom att höja din ämnesomsättning.  Ett av de mest populära produkterna heter BURN X5 och har tusentals nöjda kunder i Sverige.

Du kan använda vår BMI räknare ovan för att räkna ut hur många kalorier extra du måste bränna varje vecka för att nå ditt mål vid en viss tidpunkt.

Hur höjer man sitt BMI?

De flesta personer som vill ändra sitt BMI vill sänka det men men man kan även behöva höja det.  Att höja det är normalt inte särskilt svårt. Om du vill höja ditt BMI så måste du öka ditt kalori intag . I vissa fall kan det även fungera på att äta bättre så att de kalorier man får i sig kommer från bättre källor även om du inte höjer ditt totala kalori intag.  Det går även att minska sin kaloriförbrukning genom att röra sig mindre men detta är nästan aldrig ett bra alternativ att använd sig av.