Börja motionera

Idag har många ett stillasittande arbeten och i vardagssituationer i hemmen tillbringar vi mycket tid framför dator, mobiler och tv. Det är om än viktigare idag från förr att planera in att röra på sig. För fanns tendenser till att rörelse och motion kom mer naturligt än den gör i dagens samhälle. Det kan kännas tungt att börja träna, men när du väl har satt igång med att motionen kommer du känna av många fördelar för både din kropp och för själen. Det behöver inte ta speciellt lång tid efter att du satt igång som du kommer känna av vilka positiva effekterna träningen gör för din kropp.

Det viktiga när du ska börja motionera är att du väljer en motionsform som du tycker om. Annars är det lätt att tappa motivationen och återgå till gamla vanor. Se även till att välja en en motionsform som inte pressar din kropp för hårt i början. Om du är otränad och sätter igång med ett stenhårt träningsprogram är det lätt att du skadar dig till en början. Börja hellre lugnt och öka intensitet och svårighetsgrad efterhand din kropp har vant sig vid att röra på sig. En fördel är att variera träningen. Den bästa motionen för din kropp är om du kan variera och träna både kondition och muskler några gånger i veckan.

Fördelarna med att börja motionera:

Kroppen

Alla människor väljer att börja träna av olika anledningar. Det vanligaste är för att gå ner några kilo i vikt, eller det motsatta för att gå upp i vikt. Vilken din anledning än är så kommer du känna en skillnad på kroppen. Oavsett träningsform eller anledning kommer du känna att din kropp bli starkare av att träna, både kroppsligt och mentalt. Du kommer även känna en känsla av att energin i kroppen ökar med hand att du börjar röra på din kropp.

Självförtroendet ökar

Efter att man har avklarat ett träningspass vare sig det handlar om att du har tagit en promenerad, kört ett pass på gymmet eller bara rört på dig mer än vanligt i vardagen har det en effekt som får dig att bli nöjd med dig själv. Det är bevisat att träning inte bara en tillfällig positiv effekt, utan i längden ger faktiskt träning en förhöjd självkänsla. Forskning har visat att personer som tränar regelbundet generellt har ett bättre självförtroende än de som inte tränar.

Lycklig av att träna

Det är inte alltid roligt att träna. Vissa dagar känns extra tunga av olika anledningar. Men om du ändå lyckas motivera dig till att träna kommer du efteråt att känna att det var värt det. På lång sikt kommer du att bli lyckligare om du motionerar regelbundet. Mycket forskning har gjorts och det är bevisat att motion bland annat motverkar och är ett effektivt botemedel mot depression. Kan vara speciellt att ha i tanken under årets mörka vintermånader.

Bättre sömn

En stressad vardag kan resultera i dålig nattsömn, vilket i sin tur har en negativ effekt på hälsan.

Att sova dåligt kan efter en period leda till diverse sjukdomar, att kroppen lagrar mer fett och att du i allmänhet mår dåligt av att gå omkring och är trött varje dag. En regelbunden träning har visat sig ha en positiv koppling med att somna in och sova bra om nätterna. Dock är det inte bra att motionera för hårt nära inpå läggdags eftersom kroppen behöver få chans att slappna av innan sömn.

Du äter mindre

Att träning ökar hunger stämmer till viss del. Men forskning har visat att personer som motionerar regelbundet ofta automatiskt väljer att äta mindre kalorier. Vid träning gör kroppen av med mycket kalorier och behöver fyllas på för att orka fortsätta. Det kroppen då signalerar är att den vill ha i sig riktig mat för att orka med det hårda arbete den utför vid fysisk ansträngning.

Minskad stress

Att känna sig stressad över att hinna med att få in motion i en redan stressad vardag kan kännas stressande i sig. Du har förmodligen fullt upp på jobbet, med familjen, sysslor i hemmet och allt annat som hör livet till. Men här gäller det att prioritera. De positiva effekterna du får av motionen kommer göra att du blir bättre på att hantera de andra situationerna i livet. Träning har bevisad effekt på att minska stress och ångest.

Tips för att komma igång!

Bestäm dig för att det är det här du vill. Det är alltid lättare att motivera sig för saker man bestämt sig för.

Prova olika sorters träningsformer och försök hitta en eller flera som du tycker är roligast. Om du har valt en träningsform som inte känns bra, byt då till en annan. Det viktiga är som sagt att du rör på dig och det finns miljontals olika sätt att röra på sig.

Om det är svårt att komma igång, ha i tanken att det blir bättre med tiden. När rutinerna har infunnit sig kommer träningen vara en naturlig del i vardagen. Har du aldrig tränat förut eller var det länge sedan du gorde det kan det vara fördelaktigt att börja med att lägga in träningen en gång i veckan. När du känner dig bekväm med detta kan du lägga till 2 ggr per vecka och så vidare. I takt med att du ser resultat motiveras du förmodligen att fortsätta.Se till att prioritera träningen. Alla har tid att träna bara den prioriteras och det behöver inte ta en massa tid heller. Det kan räcka med att du lägger in10-15 minuter av motion när du är i startgropen. Tänk på att 10-15 minuter är bättre än inget alls. Den bästa träningen är den som blir av!

Att sätta upp mål som är realistiska är en viktig del. Din motion eller dina träningspass ska vara genomförbara och för att du ska känna dig nöjd bör de inte ha en allt för hög svårighetsgrad. Svårighetsgraden är bättre att öka när motionen har blivit en naturlig del i vardagen.

Vissa dagar kommer det inte kännas roligt att träna men det är värt varenda sekund och återigen den bästa träningen är den som blir av!