GI-diet

Glykemiskt index, även kallad GI- diet är en metod där man räknar ett glykemiskt index. Glykemiskt index vilket är ett vetenskapligt bevisat ett sätt att klassificera livsmedel på hur snabbt de höjer blodsockret. Från en början utvecklades dieten som ett verktyg då diabetiker behöver hjälp att hantera sitt blodsocker. I dag använder dietister kunskapen om hur glykemiskt index fungerar och har det som grund vid utformning av flera vanliga dieter.

Enkelt förklarat är GI-metoden baserat på att mat och maträtter med ett högt glykemiskt index ger en ökning av blodsocker och frisätter insulin i kroppen. Den höga halten insulin främjar därefter fettlagringen i kroppen. Insulinet ger även ökad hunger som i sin tur leder till ökad vikt eftersom man äter mer. GI- dietens utgångspunkt är alltså hålla sig borta från livsmedel med högt GI. Genom att undvika livsmedel som har högt GI kommer din aptit att minska och du kommer därav att gå ned i vikt.

Så här genomför du dieten

Majoriteten av GI dieterna rekommenderar att man äter mat med lågt GI såsom en del grönsaker och fullkornsprodukter. Man fokuserar på att äta mat med lågt glykemiskt index. För att räkna ett Glykemiskt index använder du referensramen som går från 0 till 100, beräknat på glukoset som livsmedlet innehåller. Andra livsmedels effekt på blodsockernivåerna jämförs med detta och ges ett eget GI-värde. Livsmedel som har ett högt GI värde (större än 70) ska undvikas för att få bästa resultat.

Exempel på livsmedel med lågt GI värde och som du kan äta mycket av är:jordgubbar mot vit bakgrund

  • havre
  • kål
  • brunt ris
  • fullkorn
  • svamp
  • lök
  • äpplen
  • tomater
  • jordnötter
  • jordgubbar
  • cashewnötter
  • apelsiner

Fördelar med dieten

Att hålla dig till en Låg-GI kost främjar ätandet av hälsosam mat. GI metoden är även lätt att följa eftersom det finns listor där man räknat ut vilka livsmedel som har hög respektive lågt glykemiskt index. Många GI dieter har också utvecklat ett stort utbud med program och recept på hälsosam mat.

Nackdelar med dieten

Även om det är vetenskapligt bevisat hur insulinet påverkar kroppen är det inte vetenskapligt bevisat att man går ned i vikt genom att bara äta mat med lågt GI. Alla kroppar reagerar olika, men att räkna GI är för många en gynnsam metod för att gå ner i vikt. En annan nackdel med metoden är att GI indexvärden endast avser vilken effekt livsmedlet har på blodsockret när de äts enskilt och inte när de blandas ihop med andra livsmedel.

Sammanfattningsvis

Låg-GI mat är oftast hälsosam och i rätterna inkluderas bladgrönsaker, massor av fibrer och fullkorn som är bra för kroppen. Så länge du använder ett sunt förnuft och väljer friska fullkorn, magert protein och bra fetter, är GI diet ofta en bra metod för att minska i vikt. Som med alla andra dieter, är det förrutom valet av livsmedel även viktigt att vara medveten om portionsstorlekarna spelar roll i hur stor din viktminskning blir, samt att man lägger in motion och träning i vardagen.