Hur går man ner i vikt?

Det finns oändligt antal tips och dieter på hur man gör för att gå ner i vikt. Det viktigaste att tänka på för att gå ner i vikt är att göra av med mer energi än du stoppar i dig. Det vill säga du bör äta färre kalorier än du förbränner. Problemet med många dieter är att du äter så lite att du går omkring med en konstant hunger. Försök att undvika en diet som låter dig vara hungrig. Med en sån diet ger kroppen ofta förr eller senare upp och du äter dig mätt ändå, fast på onyttigheter. Att hålla strikt diet som sedan resulterar i att du ger upp och äter upp dig igen ger en jojo-bantning. Du går ner snabbt, för att under en kort period senare äta upp dig till samma vikt igen.

hur går man ner i viktEtt effektivt sätt att gå ner i vikt är istället att att lägga om till en kost där du äter dig mätt men hälsosamt. Exempelvis genom en kost med lågt intag av lågkolhydrater.

Vid en lågkolhydratkost är grundregeln att undvika intag av socker och stärkelse (som bröd). Den största fördelen med att äta en lågkolhydratkost är att kosten i sig får dig att vilja äta mindre, eftersom det du äter är mättande. En annan positiv del i att lägga om kosten till en lågkolhydratkost är att du slipper räkna kalorier. Att undvika socker och stärkelse minskar ofta naturligt aptiten till en lämplig nivå.

Lågkolhydratkost minskar alltså din hunger och underlättar för dig att äta mindre. Kosten ökar även din fettförbränning, även när du är i vila. Tänk även på att alltid äta dig mätt. Med en lågkolhydratkost kommer fettet du äter att brännas som bränsle av kroppen, eftersom du har ett låg halt av hormonet insulin, som är ett fettlagrande hormon.

Exempel på vad du kan använda mycket av i matlagningen:

  • Smör
  • Olivolja
  • Vispgrädde
  • Ägg
  • Fet fisk
  • Kött (inklusive feta delar)
  • Bacon
  • Kokosfett

Nedan följer några viktiga råd du bör ha åtanke för du ska få en så effektiv viktnedgången som möjligt:

  1. Tänk långsiktigt
    Om du tänker på din viktnedgång som en snabbfix. Så kommer du förmodligen gå upp i vikt igen i snabb takt som du gick ner.
  2. Stressa mindre
    Vid stress utsöndrar kroppen hormonet kortisol som hindrar kroppen från att gå ner i vikt. Kronisk stress kan öka stresshormonet kortisol i kroppen. Energin som stressen tar gör att bland annat matsmältningen inte fungerar som den ska och viktnedgången inte går som du tänkt dig.
  3. Sov mer
    Kroppen behöver vila för att ha ork att arbeta som den ska. Helst ska du hinna sova så länge att du vaknar utsövd av dig själv, inte med hjälp av väckarklockan. Om du alltid vaknar av att en klocka väcker dig kommer kroppen aldrig få den sömn den behöver.
  4. Ät riktig mat
    Lax file med timjan
    Ett vanligt misstag människor gör när de börjar äta lågkolhydratkost är att bli lurad av ”low carb” eller ”lågkalori”-produkter. Att tänka på är: En effektiv viktminskning med en lågkolhydratkost för bör vara baserad på riktig mat. Den riktiga maten Inkluderar mat som människor har ätit i miljontals år och inte har behövt bli producerad på konstgjord väg. Exempel på dessa varor är kött, fisk, mycket grönsaker, ägg, smör, olivolja, nötter med mera.
  5. Drick mycket vatten
    Att dricka mycket vatten ger dig en mättnadskänsla i sig samtidigt som den håller dig borta från att bli uttorkad. Vatten är även bra för att hålla igång ämnesomsättningen.
  6. Ät vitaminer och mineraler
    Kroppen behöver få i sig en vissa mängder av alla nödvändiga vitaminer och mineraler för att den ska fungera bra och effektivt. Om man exempelvis äter en näringsfattig mat eller för lite mat reagerar kroppen med att man blir hungrig. Så kolla över vilka mineraler och vitaminer din kropp får i sig i din kost. Om du äter en näringsfattig kost kan det vara bra att överväga att tillsätta vitamintillskott till din vanliga kost.
  7. Ät när du är hungrig
    Ett vanligt misstag personer som börjar äta lågkolhydratkost är att de undviker att äta kolhydrater samtidigt som de är rädda för att få i sig fett. Tänk på att kroppen behöver minst en av dem eftersom fett och kolhydrater är två av kroppens huvudsakliga energikällor. Den tredje huvudsakliga energikällan är protein, men den fungerar främst som byggmaterial.
  8. Ät mindre mejeriprodukter och nötter
    Vid en lågkolhydratkost räknas mejeriprodukter och nötter in som två av de livsmedel som är bra att äta. Dock kan dessa produkter vara ett problem om de äts i större mängder. Om du har svårt att gå ner i vikt bör du prova att dra ner på dessa. Varför? Mjölkprodukter innehåller stor mängd mjölksocker som kan vara negativt då mjölksockret bromsar viktminskningen. Att dra in på mjölkprodukter i din kost kan snabba på viktminskning. Mjölksockret i mejeriprodukterna frisätter insulin, vilket kan bromsa din viktminskning. Framför allt är det de fettfattigare mjölkprodukter som vanligt vis finns i mjölk och fil, men även grädde och ost som du bör undvika. Smör går oftast bra att äta eftersom det nästan uteslutande är rent fett.Nötter innehåller en del kolhydrater. Problemet är att man ofta äter stora mängder av dem. Den sämsta nöten att äta räknat på kolhydrater är Cashewnötter som innehåller hela 25% kolhydrater, jämfört mot Jordnötter som har ett kolhydratinnehåll på 10%. (Tekniskt sett är dock ingen av dessa nötter. De bara kallas för nötter)
  9. Mät dina framsteg
    Att bara fokusera på hur mycket du väger och vad vågen visar kan vara vilseledande. Detsamma gäller för ditt BMI. Många vill att fett försvinner från kroppen. Men eftersom vågen väger muskler, ben och inre organ också så kan kroppen se smalare ut, utan att vågen visar mindre. Många känner även en ångest för att väga sig och det kan störa din motivation att fortsätta. Att gå ner i fettvikt och upp i muskelvikt är fantastiskt, men du kan missa det om du bara väger dig. Därför bör du istället följa försvinnandet av magfett genom att mäta ditt midjemått.
  10. Undvik sötningsmedel
    Att ersätta socker med artificiella sötningsmedel är vanligt nu för tiden. Många tror att det leder till att de får i sig färre kalorier och på så sätt går ner i vikt. Det låter bra men sanningen är att sötningsmedel har en tendens att istället öka aptiten och du har kvar suget efter sötsaker.
  11. Träna smart
    Du behöver inte hårdträna för att gå ner i vikt. Det du först bör se efter är kosten och andra vardagsrutiner. Endast träning kan i längden inte kompensera andra brister i livet utan de bör rättas till först. Om du lägger upp ett stenhårt träningsprogram samtidigt som du fortsätter äta dålig mat, dricka läsk eller stressa ger träningen inte de resultat du räknar med ändå. När du känner att du fått en balans i vardagen utifrån punkterna ovan kan du börja fokusera på din träning. Välj en träningsrutin som får dig att må bra. Det ska vara roligt att röra på sig om det ska ge den långsiktiga effekten du är ute efter.