Vad ska man äta om man vill gå ner i vikt

För att gå ner i vikt finns några saker man måste tänka på. Många tror att man går ger i vikt bara av att äta mindre. Det stämmer till viss del, men är inte hela sanningen. Om man äter mindre mat kan du gå ner i vikt snabbt. Men risken är att du fortfarande stannar kvar i samma dåliga vanor som innan och efter ett tag börjar äta mer igen och därav går upp i vikt igen. Det är lätta att hamna i en jojobantning, där du rasar i vikt för att du äter mindre under en period, för att sedan gå upp allt igen en kort tid senare. Hemligheten är istället att fokusera på att äta rätt mat inte att äta mindre.

Att bara minska på maten är heller inte optimalt ur näringssynpunkt. Ha i åtanke och planera VAD du stoppar i dig istället för att lägga för mycket energi på HUR mycket.

För att lyckas gå ner i vikt finns det några fällor du bör undvika för att få ett så bra resultat som möjligt.

Det vanligaste felet personer som misslyckats med att gå ner i vikt är att de tar bort näringsämnen från kosten. Det finns många dieter som utesluter fett eller kolhydrater. De här dieterna kan vara bra men för att kroppen ska fungera bra behöver den ändå få i sig alla näringsämnen för att fungera optimalt. Det är extra viktigt att få i sig alla näringsämnena om man samtidigt tränar.

Ett annat vanligt misstag som många gör när de vill gå ner i vikt är att de lägger upp en för hård träning för sin kropp. Träning är bra när man vill gå ner i vikt, men att lägga upp ett allt för hårt träningsprogram utan att låta kroppen vila mellan passen är negativt om du vill uppnå sina resultat.

Ett tredje vanligt misstag är att svälta sig själva, vanligen på grund av en strikt bantningsdiet eller en fasteperiod. Vid en period av svält ställer kroppen in sig i ett sparläge där den håller kvar all energi den får i sig. Efter en tids svält fungerar heller inte matsmältning och andra viktiga organ, vilket är livsfarligt för hälsan. Kroppen gör inte av med fett för att den sparar på all energi den har när den utsätts för svält.

De ovannämnda misstagen resulterar vanligen i att man till en början går ner men efter ett tag slår kroppen tillbaka, du får ett stort sug efter de näringsämnen som kroppen saknar och det blir på så sätt lätt att du hamnar i vanliga vanor igen.

Nedan följer ett antal livsmedel som är bra att äta om du vill gå ner i vikt. Du kan äta och dricka mycket av de här livsmedlen utan att behöva tänka på att gå upp i vikt:

  • Ägg: Ett billigt livsmedel med en mängd nyttiga ämnen. Dels innehåller ägg protein och fungerar bra som komplement om man vill byta ut köttet från din kost. Ägg innehåller även många mineraler, vitaminer och nyttiga fetter, samt har ett lågt kaloriantal. Ägg är även mättande. Ett tips är att äta ägg till frukost varje morgon. Det håller dig mätt länge och går att tillagas på en mängd olika sätt.
  • Kall potatis: Att äta kall potatis, kallt mathavre eller kallt ris är bra om man vill gå ner i vikt. Den kalla maten har nämligen en egenskapen att stärkelsen i livsmedlen ombildas till fibrer och stärkelsen blir resistent när dem kyls ner. En resistent stärkelse i sin tur är en stärkelse som inte bryts ner förrän den når tjocktarmen.Kalorimängden i de kalla livsmedlen blir mindre och att det i sin tur bidrar till att tillväxten av nyttiga bakterier i tarmen ökar. Bakterierna vilket är bra för vikten.
  • Syrade grönsaker: Att äta syrade grönsaker bidrar till bra tarmflora eftersom de innehåller mycket Probiotika, som i sin tur hjälper dig att hålla vikten. Ät de syrade grönsaker som en sidorätt varje dag o det är möjligt.
  • Grapefrukt: Grapefrukten beskt, och beska livsmedel gör så att man får en minskad aptiten. Ett tips är att äta en halv grapefrukt till frukost. Den kommer göra dig mött och ökar dessutom förbränningen. Men du måste äta den som den är. Grapefrukt är även fiberrikt och är bra för magen.
  • Nötter: Är fullproppade med vitaminer, proteiner och antioxidanter, samt fibrer. Nötter innehåller även bra enkelomättat fetter som kommer att öka din energiförbrukning. Det positiva är även att ungefär 10- 15 procnt av fettet i nötterna inte tas upp av kroppen utan går rakt genom kroppen och hamnar direkt i toaletten
  • Frön: Frön är bra för att få upp volymen i maträtter för att öka förbränningen i kroppen. Ett exempel är att ha i knapriga pumpafrön eller solrosfrön i salladen. De har högt zink och magnesium innehåll. Frön innehåller även många nyttiga fetter som exempelvis omega 3-fetter, fibrer och mineraler. Liknande nötter så absorberas inte allt fett av kroppen, utan går rakt genom kroppen och en hel del av det hamnar direkt i toaletten.
  • Ost: Tidigare har det sagt att ost innehåller för mycket kalorier och fett. Ny forskning visar nu att osten hjälper till att förbränna kalorier.Det har även visat sig att ostätare har en längre livslängd och en lägre kroppsvikt. Det man ska äta är hårda ostar, inte mjukost och camembert. Hårdost har en hög halt med proteiner och kalcium som båda är bra för att behålla kroppsvikten. Dessutom är ost bra eftersom den mättar bra bra. Ett tips på bra kvällsmål eller snack på fredagskvällen är ett par oststavar. Det är mycket bättre än att äta mackor. Osten ger heller ingen extra blodsockerhöjning och ett litet insulinpåslag.
  • Vinäger: Vinäger och citron, är rikt på syra. Vilket leder till en insulinhämmande effekt och är därmed bra för vikten. Vinäger går att inta varje dag. Exempelvis genom att blanda vinäger och vatten. Det kanske inte är det godaste, men ger ett bra resultat om man vill gå ner i vikt.
  • Vatten: Drick ett glas vatten innan maten så ökar din energiförbrukning. Dessutom går blodsockerhöjningen saktare. Det beror på att det går åt mycket energi för kroppen att omsätta vattnet. Kroppen förbrukar alltså kalorier under processen den förbränner kalorier.
  • Te: Drick framförallt grönt eftersom det innehåller antioxidanten EGCG som ökar fettförbränningen i ett par timmar efter en måltid. Svart te innehåller också EGCG, men i mindre mängd än grönt. Grönt te visar sig även hjälpa överviktiga människor att förbränna fett, speciellt kring buken. Ett tips är att kombinerar te och kaffe. Drick exempelvis kaffe på morgonen och sedan te under resten av dagen, så får jag effekter av båda dryckerna.För att gå ner i vikt bör man äta bra fetter, protein och grönsaker. Nedan följer fler alternativ på bra man som innehåller dessa livsmedel:
  • Bra fett: De bra fetterna minskar hungern och därmed kaloriintaget. Bra fetter hittar du i rikrigt smör, och avokado, samt nötter och frön Ät även kallpressade oljor som kokosolja och olivolja. Helst bör du välja de ekologiska alternativen eftersom de innehåller mer omega -3 och mndre gifter.
  • Bra protein: Försök äta någon form av protein till varje maträtt. Exempel på bra proteinkällor är ägg och sojaprodukter som tofu, Lamm, nötkött, kyckling och kalkon. Även fisk och skaldjur om de är MSC-märkta.
  • Bra grönsaker: Grönsaker kan man äta obegränsat. Exempel på bra grönsaker är Kronärtskocka, Blomkål, Aubergine, Ärtor, Spenat, Selleri, Mörkgrön sallad, Jordärtskocka, Broccoli, Rädisor,Tomater, Paprika, Morötter, Vitlök , Färska örter.